Журнали засідання Священного Синоду 20 жовтня 2012 р.

20 жовтня 2012 р. під головуванням Святійшого Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета відбулося засідання Священного Синоду УПЦ Київського Патріархату.

ЖУРНАЛ № 27

ЗАСІДАННЯ СВЯЩЕННОГО СИНОДУ
УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ
КИЇВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ

від  20 жовтня 2012 року під головуванням Святійшого Патріарха
Київського і всієї Руси-України ФІЛАРЕТА

СЛУХАЛИ:

Прохання преосвященного Димитрія, митрополита Львівського і Сокальського, про звільнення з посади голови Синодального управління у справах духовної освіти (Учбового комітету) .

УХВАЛИЛИ:

1. Преосвященного Димитрія, митрополита Львівського і Сокальського, звільнити з посади голови Синодального управління у справах духовної освіти (Учбового комітету), згідно поданого прохання.

Висловити преосвященному митрополиту Димитрію подяку за багатолітню плідну працю на посаді голови управління.

2. Головою Синодального управління у справах духовної освіти (Учбового комітету) призначити преосвященного Епіфанія, архієпископа Переяслав-Хмельницького і Бориспільського, ректора Київської православної богословської академії.

 

ЖУРНАЛ № 28

СЛУХАЛИ:

Прохання преосвященного Епіфанія, архієпископа Переяслав-Хмельницького і Бориспільського, про звільнення з посади голови  Редакційного комітету Видавничого відділу Київської Патріархії.

УХВАЛИЛИ:

1. Преосвященного Епіфанія, архієпископа Переяслав-Хмельницького і Бориспільського, звільнити з посади голови  Редакційного комітету Видавничого відділу Київської Патріархії згідно поданого прохання, висловивши подяку за понесені труди.

2. Визначити, що головою Редакційного комітету Видавничого відділу Київської Патріархії є голова Видавничого відділу Київської Патріархії за посадою.

 

ЖУРНАЛ № 29

СЛУХАЛИ:

Прохання преосвященного Федора, архієпископа Полтавського і Кременчуцького, про звільнення з посади голови Синодального управління у справах молоді.

УХВАЛИЛИ:

1. Преосвященного Федора, архієпископа Полтавського і Кременчуцького, звільнити з посади голови Синодального управління у справах молоді згідно поданого прохання.

Висловити преосвященному архієпископу Федору подяку за багатолітню плідну працю на посаді голови управління

2. Призначити головою Синодального управління у справах молоді ігумена Макарія (Папіша), насельника Михайлівського Золотоверхого монастиря м. Києва.

 

ЖУРНАЛ № 30

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про необхідність створення Інституту церковної історії, як науково-дослідного закладу Української Православної Церкви Київського Патріархату, затвердження Положення про Інститут церковної історії та призначення його керівника.

УХВАЛИЛИ:

1. Створити в м. Києві Інститут церковної історії як окремий науково-дослідний заклад Української Православної Церкви Київського Патріархату.

Покласти на Інститут завдання досліджень у сфері історії Української Православної Церкви та дотичних до неї сферах із залученням провідних науковців з богословських і світських закладів. Одним з першочергових напрямків роботи Інституту визначити підготовку і публікацію ґрунтовної Історії Української Церкви від апостольського часу до сьогодення.

2. Затвердити запропонований проект Положення про Інститут церковної історії.

3. Призначити головою Інституту церковної історії преосвященного Димитрія, митрополита Львівського і Сокальського.


ЖУРНАЛ № 31

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про необхідність затвердження рішень Вченої ради Київської православної богословської академії про відкриття Докторантури КПБА Української Православної Церкви Київського Патріархату.

ДОВІДКА:

З благословення Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета Вчена рада Київської православної богословської академії на своєму засіданні 30 серпня 2012 р. (протокол №1) ухвалила рішення про відкриття Докторантури Київської православної богословської академії Української Православної Церкви Київського Патріархату як структурного підрозділу Академії, що здійснює свою діяльність з метою підготовки науково-педагогічних та наукових кадрів найвищої кваліфікації у галузях богослів’я та церковної історії.

На засіданні Вченої ради КПБА 4 жовтня 2012 р. було схвалено Положення про докторантуру КПБА УПЦ Київського Патріархату (протокол №2).

Вказані рішення потребують затвердження Священним Синодом Української Православної Церкви Київського Патріархату.      

УХВАЛИЛИ:

1. Затвердити рішення Вченої ради Київської православної богословської академії (протокол №1 засідання від 30 серпня 2012 р.) та відкрити Докторантуру Київської православної богословської академії Української Православної Церкви Київського Патріархату як структурний підрозділ Академії, що здійснює свою діяльність з метою підготовки науково-педагогічних та наукових кадрів найвищої кваліфікації у галузях богослів’я та церковної історії.

2. Затвердити схвалене Вченою радою КПБА (протокол №2 засідання від 4 жовтня 2012 р.) Положення про докторантуру КПБА УПЦ Київського Патріархату.


ЖУРНАЛ № 32

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про необхідність збільшення терміну навчання в магістратурі Православних богословських академій з одного до двох років.

ДОВІДКА:

З метою посилення якісного рівня підготовки магістрів богослів’я у Православних богословських академіях Української Православної Церкви Київського Патріархату Вчена рада Київської православної богословської академії звернулася до Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета і Священного Синоду з проханням благословити збільшити термін навчання в магістратурі з одного до двох років (протокол №7 засідання від 1 червня 2012 р.)      

УХВАЛИЛИ:

1. Підтримати ініціативу Вченої ради Київської православної богословської академії (протокол №7 засідання від 1 червня 2012 р.) та з 2012-2013 навчального року збільшити термін навчання у магістратурах Православних богословських академій Української Православної Церкви Київського Патріархату з одного до двох років.

2. Синодальному управлінню у справах духовної освіти (Учбовому комітету) внести до типового положення про магістратуру зміни, які випливають із цього рішення.

3. Синодальному управлінню у справах духовної освіти (Учбовому комітету) спільно з ректоратом Київської, Львівської та Волинської православних богословських академій розробити та затвердити зміни до навчальних планів магістратури у зв’язку зі збільшенням терміну навчання до двох років.

 

ЖУРНАЛ № 33

СЛУХАЛИ:

Прохання духовенства Тернопільсько-Кременецької та Тернопільсько-Бучацької єпархій про об’єднання цих єпархій в одну, а також прохання духовенства Чортківського деканату Тернопільсько-Кременецької єпархії про включення його до складу Тернопільсько-Бучацької єпархії відповідно до територіального поділу області.

ДОВІДКА:

Згідно рішення Священного Синоду (журнал №19 засідання Священного Синоду від 13 травня 2012 р.) преосвященний Нестор, архієпископ Тернопільський і Бучацький, був призначений керуючим Тернопільсько-Кременецькою єпархією за сумісництвом. Протягом часу, який минув, духовенство Тернопільсько-Кременецької та Тернопільсько-Бучацької єпархій неодноразово надсилало на адресу Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета і Священного Синоду прохання про об’єднання вказаних єпархій в одну Тернопільську єпархію.

Також духовенство Чортківського деканату Тернопільсько-Кременецької єпархії звернулося до Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета з проханням благословити включити вказаний деканат до складу Тернопільсько-Бучацької єпархії відповідно до історичних обставин та територіального поділу області.

Відповідно до законодавства України зміна єпархіального підпорядкування релігійної громади тягне за собою внесення змін до Статуту громади й інших правоустановчих документів, в тому числі на землю і парафіяльні будівлі.        

УХВАЛИЛИ:

1. Враховуючи бажання духовенства і наявність єдиного постійного керуючого архієрея, вважати Тернопільсько-Кременецьку та Тернопільсько-Бучацьку єпархії єдиною єпархіальною структурою. Проте, враховуючи виникнення складних документальних процедур вважати недоцільним юридичне об’єднання Тернопільсько-Кременецької і Тернопільсько-Бучацької єпархій в єдину юридичну особу.

2. Визначити, що преосвященний архієпископ Нестор (Писик) є у рівній мірі єдиним керуючим архієреєм Тернопільсько-Кременецької і Тернопільсько-Бучацької єпархій Української Православної Церкви Київського Патріархату.

Під час богослужінь в межах Тернопільсько-Кременецької єпархії поминати преосвященного Нестора, як архієпископа Тернопільського і Кременецького, в межах Тернопільсько-Бучацької єпархії поминати преосвященного Нестора, як архієпископа Тернопільського і Бучацького.

Під час спільних богослужінь та поза межами вказаних єпархій преосвященному Нестору мати титул «Тернопільський, Кременецький і Бучацький».

3. Преосвященному архієпископу Нестору спільно з духовенством довірених йому єпархій поступово привести структуру єпархій у відповідність до визначеного канонами і Священним Синодом територіального принципу розподілу парафій.

4. Задовольнити прохання Чортківського деканату  Тернопільсько-Кременецької єпархії та відповідно до історичних обставин і територіального поділу області включити його до складу Тернопільсько-Бучацької єпархії.

 

ЖУРНАЛ № 34

СЛУХАЛИ:

Прохання преосвященного Євстратія, архієпископа Чернігівського і Ніжинського, про причислення місцевошанованого святого преподобного ігумена Меркурія Бригинського до лику святих для загальноцерковного шанування, про встановлення додаткового дня для місцевого шанування преподобного Меркурія – 8 жовтня (21 жовтня н. ст.), у день канонізації та знайдення його чесних мощей, та про надання благословення на загальноцерковний вжиток тексту Акафіста преподобному ігумену Меркурію.

ДОВІДКА:

Рішенням Священного Синоду (журнал №34 засідання від 21 жовтня 2011 р.) преподобний ігумен Меркурій Бригинський був причислений до лику святих для місцевого шанування. Цього ж дня відбулося знайдення його чесних мощей у с. Бригинці Бобровицького району Чернігівської області, які виявилися частково нетлінними. Під час знайдення мощей його учасники – преосвященний єпископ Іларіон (Процик) та духовенство Чернігівської єпархії, відчули духмяний аромат від могили та мощей преподобного, який відчувався також і у домовому храмі на честь святителя Феодосія Чернігівського при єпархіальному управлінні, де спочатку перебували святі мощі.

Після урочистого прославлення преподобного Меркурія, яке відбулося 7 грудня 2011 р. у кафедральному соборі святої великомучениці Катерини м. Чернігова при служінні єпископату на чолі зі Святійшим Патріархом Київським і всієї Руси-України Філаретом, мощі преподобного ігумена Меркурія з честю зберігаються у цьому храмі у відкритій раці, до якої постійно прибувають на поклоніння не лише парафіяни собору і жителі Чернігівщини, але й паломники з України та з-за кордону, в тому числі православні віруючі інших Помісних Церков. Перед святими мощами регулярно звершуються молебни та акафісти.  

За свідченням духовенства кафедрального собору та інших достовірних свідків за минулий час сталося кілька випадків чудесних зцілень після молитовного звернення до преподобного ігумена Меркурія, в тому числі зцілень від невиліковних хвороб.

Вищезазначеним підтверджується поширення шанування преподобного ігумена Меркурія за межами Чернігівської єпархії.           

УХВАЛИЛИ:

1. Підносячи Богові сугубу подяку за прославлення чудесами угодника Свого, преподобного ігумена Меркурія, та беручи до уваги поширення його шанування за межами Чернігівської єпархії причислити місцевошанованого святого преподобного ігумена Меркурія Чернігівського до лику святих для загальноцерковного шанування.

2. Пам’ять преподобного ігумена Меркурія Чернігівського святкувати щорічно 24 листопада (7 грудня н. ст.), в день його прославлення. Відомості про це внести до загальноцерковного місяцеслова.

3. На прохання преосвященного Євстратія, архієпископа Чернігівського і Ніжинського, та духовенства Чернігівської єпархії благословити у Чернігівський єпархії додатково відзначати також 8 жовтня (21 жовтня н. ст.) свято знайдення мощей преподобного ігумена Меркурія Чернігівського.

4. Благословити до загальноцерковного вжитку текст Акафіста преподобному Меркурію.

 

ЖУРНАЛ № 35

СЛУХАЛИ:

Прохання преосвященного Євстратія, архієпископа Чернігівського і Ніжинського, про встановлення святкування на честь Дубенської-Чернігівської ікони Божої Матері, прославленої багатьма чудесами.

ДОВІДКА:

Початок історії Дубенської-Чернігівської ікони Божої Матері пов’язаний зі святим благовірним князем Костянтином Острозьким. За переказом цей святий князь подарував образ Божої Матері зі свого дому до родового Спасо-Преображенського монастиря у м. Дубно після того, як перед ним зцілилася від сліпоти жінка, що була в гостях у його маєтку.

Сам образ не зберігся (був втрачений під час І Світової війни), але за існуючими зображеннями він належить до іконографічного типу «Умиління» та зовнішньо подібний до Почаївської ікони Божої Матері. Висловлюються припущення, що він був списком з Почаївського чудотворного образу, який або був зроблений за повелінням благовірного князя Костянтина, або був подарований йому Почаївським монастирем.

Житіє святого благовірного князя Костянтина засвідчує, що він любив на час Великого посту віддалятися від справ до Дубенського Спасо-Преображенського монастиря, в якому проводив всю Чотиридесятницю. Дубенський образ прикрашала дорогоцінна риза з перлів, що також вважалося ознакою княжого дару.

Особливого дня шанування для ікони встановлено не було, однак сама ікона шанувалася благочестивим народом, що підтверджується також відомостями, вміщеними у Православній енциклопедії про Дубенську Острозьку ікону Божої Матері.

Нині у Іллінському соборі м. Дубно зберігається список ікони з бісерною ризою, на думку відомого дослідника Б. Возницького створений у 20-30-х роках ХХ ст. у Свято-Троїцькому Корецькому жіночому монастирі.

Дубенська-Чернігівська ікона Божої Матері при збереженні загальної композиції образу є дещо довільним списком вищезазначеної Острозької ікони, створеним ймовірно у другі половини ХІХ ст. Найменування ікони «Дубинська» зазначене на образі (очевидно, що у напису вжито «и» замість «е» через відсутність напису на оригіналі образа і можливе сприйняття найменування на слух самим іконописцем).

За переказом поява списку Дубенського образу Богородиці на Чернігівщині пов’язана з чудесним повелінням одному з ченців у м. Дубно «віднести образ у ліси Чернігівські» для молитов про захист від епідемії морової язви. Після звершення молебнів перед образом у Новгород-Сіверському, Коропі, Сосниці епідемія поступово стихла.

Образ зберігався у Пустинно-Рихлівському Миколаївському монастирі, де перед ним молився послушник цієї обителі Лука – майбутній преподобний Лаврентій Чернігівський. У 20-х роках ХХ ст. під час розорення монастиря ікона потрапила до благочестивої парафіянки монастиря, яка зберігала її до кінця 90-х років.

У 2000 році ікона була передана до родини В’ячеслава Павленка (нині священика, благочинного Новгород-Сіверського району), де у 2004 році почала мироточити. У 2009 р. біля ікони зцілився священик Сумської єпархії Володимир, який мав пухлину в горлі, а також парафіянка з   м. Шостки Марія, яка перенесла інсульт.

З благословення преосвященного Іларіона, єпископа Чернігівського і Ніжинського, у 2010 році ікона була передана до кафедрального собору святої Катерини м. Чернігова.
Від цього часу Дубенський-Чернігівський образ Божої Матері оточений особливим шануванням, за молитвами перед ним сталося багато зцілень.

1 серпня 2012 р. під час звершення архієрейського богослужіння у Покровському кафедральному соборі м. Рівного образ Пресвятої Богородиці знову замироточив.                                 

УХВАЛИЛИ:

1. Піднести подяку Богові і прославити Його Пречисту Матір за милість, явлену через чудеса по вірі та молитвам перед Дубенським-Чернігівським образом Пресвятої Богородиці.

2. Благословити щорічно звершувати на честь Дубенської-Чернігівської ікони Божої Матері святкування у кафедральному соборі святої великомучениці Катерини м. Чернігова, в місці збереження ікони. Святкування звершувати в неділю Торжества Православ’я, коли Церквою особливо вшановуються чесні ікони, відомості про що внести у місяцеслов.


ЖУРНАЛ № 36

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про прийняття Верховною Радою України як Законів України законопроектів №10492  «Про Єдиний державний демографічний реєстр», №10221 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо діяльності Міністерства юстиції, Міністерства культури, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства)», про прийняття у першому читанні проекту Закону України №8711 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)» та про законопроект №10447 «Про внесення змін до Закону України "Про захист суспільної моралі" (щодо державного нагляду)», а також про зустріч з Президентом України Віктором Федоровичем Януковичем 17 жовтня 2012 р.

ДОВІДКА:

Протягом останнього часу у Верховній Раді України на розгляді перебували кілька законопроектів, які стосуються реалізації права на свободу совісті та світогляду, а також суспільної моралі.

Зокрема, 2 жовтня 2012 р. Верховна Рада України прийняла Закон «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (№ 10492). 16 жовтня 2012 р. було прийнято Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо діяльності Міністерства юстиції, Міністерства культури, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства)» (№10221).

Також 2 жовтня 2012 р. було прийнято у першому читанні проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)» (№8711), яким передбачена заборона пропаганди гомосексуалізму.

У порядок денний сесії Верховної Ради України внесено поданий Кабінетом міністрів України законопроект «Про внесення змін до Закону України "Про захист суспільної моралі" (щодо державного нагляду)» (№10447), яким передбачається ліквідація Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі.

За всіма цими законопроектами УПЦ Київського Патріархату висловлювала свої думки як самостійно, так і спільно з іншими конфесіями через Всеукраїнську Раду Церков і релігійних організацій.

Зокрема, законопроект № 10492 є неприйнятним через те, що ним запроваджується єдина база даних про особу, яка може стати зручним механізмом впливу на особу, в тому числі зі злочинною метою.

Законопроект № 10221 є неприйнятним у частині внесення змін до базового Закону «Про свободу совісті і релігійні організації». Неприйнятність цих змін була засвідчення й обґрунтована у документах ВРЦіРО, розробники та автори проекту обіцяли зняти цю частину з розгляду в процесі підготовки до другого читання, але не додержали своїх обіцянок.

Законопроект №8711 потребує детального доопрацювання, проте в цілому ідея захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір, вільний від пропаганди гомосексуальних стосунків, заслуговує на підтримку.

ВРЦіРО неодноразово висловлювала свою позицію щодо необхідності збереження Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі та неприйнятності законопроекту №10447, спрямованого на її ліквідацію.

17 жовтня 2012 р. відбулася зустріч Президента України Віктора Федоровича Януковича з главами та представниками Церков і релігійних організацій – членів ВРЦіРО. Під час цієї зустрічі зазначені позиції були висловлені усно та письмово на адресу Президента України.              

УХВАЛИЛИ:

1. Просити Президента України В. Ф. Януковича накласти вето на Закон «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (№ 10492) як такий, що порушує фундаментальні права людини (в тому числі право на приватне життя та захист від незаконного втручання в нього) та несе потенційну загрозу злочинного впливу на людину (в тому числі у сфері віросповідання) через незаконне використання даних реєстру.

Відзначити, що аналогічне прохання вже направлене на адресу Глави держави митрополитом Володимиром (Сабоданом), главою УПЦ МП, та Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини В. Лутковською.

2. Ще раз підтримати позицію глав та представників Церков і релігійних організацій України – членів Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій, які 17 жовтня 2012 р. звернулися з проханням до Президента України В. Януковича накласти вето на Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо діяльності Міністерства юстиції, Міністерства культури, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства)» (№10221) у частині, яка стосується внесення змін до Закону України «Про свободу совісті і релігійні організації».

Відзначити, що поспішне прийняття вказаного законопроекту всупереч досягнутим раніше домовленостям серйозно підриває довіру до державно-церковного діалогу, а його реалізація може мати непередбачувані наслідки для державно-церковних та міжконфесійних відносин.

Священний Синод повністю поділяє позицію Глави держави, висловлену ним під час зустрічі з ВРЦіРО 21 березня 2012 р., що будь-які зміни до законодавства про свободу совісті мають вноситися лише після погодження з Церквами і релігійними організаціями.

3. Підтримати ініціативу щодо законодавчого захисту дітей від пропаганди гомосексуалізму, одночасно висловивши сподівання, що відповідний законопроект (№8711) у процесі підготовки до другого читання буде ретельно доопрацьований.

4. Ще раз засвідчити неприйнятність законопроекту №10447, яким передбачено ліквідацію Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі. В умовах моральної кризи та комерціалізації аморальності діяльність комісії потребує всебічної державної та суспільної підтримки, бо від належного рівня суспільної моралі залежить майбутнє держави та суспільства.

5. Схвалити текст звернення до Президента України В. Ф. Януковича, Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України з порушених питань.

Президенту України
ЯНУКОВИЧУ В. Ф.

Верховній Раді України

Кабінету Міністрів України


Вельмишановний Вікторе Федоровичу!
Шановні народні депутати!
Шановні члени Кабінету Міністрів України!

Священний Синод Української Православної Церкви Київського Патріархату звертається до вас з приводу кількох законопроектів, які були проголосовані у Верховній Раді України або знаходяться на розгляді в ній. Ці законопроекти безпосередньо стосуються реалізації права на свободу совісті та світогляду, а також суспільної моралі.

Йдеться про прийнятий Верховною Радою законопроект №10492  «Про Єдиний державний демографічний реєстр», прийнятий Верховною Радою законопроект №10221 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо діяльності Міністерства юстиції, Міністерства культури, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства)», прийнятий у першому читанні проект Закону України №8711 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір)» та про внесений Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України законопроект №10447 «Про внесення змін до Закону України "Про захист суспільної моралі" (щодо державного нагляду)».

За всіма цими законопроектами УПЦ Київського Патріархату висловлювала свої думки як самостійно, так і спільно з іншими конфесіями через Всеукраїнську Раду Церков і релігійних організацій.

Зокрема, законопроект № 10492 є неприйнятним через те, що ним запроваджується єдина база даних про особу, яка може стати зручним механізмом впливу на особу, в тому числі зі злочинною метою.

Законопроект № 10221 є неприйнятним у частині внесення змін до базового Закону «Про свободу совісті і релігійні організації». Неприйнятність цих змін була засвідчення й обґрунтована у документах ВРЦіРО, розробники та автори проекту обіцяли зняти цю частину з розгляду в процесі підготовки до другого читання, але не додержали своїх обіцянок.

Законопроект №8711 потребує детального доопрацювання, проте в цілому ідея захисту прав дітей на безпечний інформаційний простір, вільний від пропаганди гомосексуальних стосунків, заслуговує на підтримку.

ВРЦіРО неодноразово висловлювала свою позицію щодо необхідності збереження Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі та неприйнятності законопроекту №10447, спрямованого на її ліквідацію.

У зв’язку з цим Священний Синод Української Православної Церкви Київського Патріархату просить Президента України В. Ф. Януковича накласти вето на Закон «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» (№ 10492) як такий, що порушує фундаментальні права людини (в тому числі право на приватне життя та захист від незаконного втручання в нього) та несе потенційну загрозу злочинного впливу на людину (в тому числі у сфері віросповідання) через незаконне використання даних реєстру.

Відзначаємо, що аналогічне прохання вже направлене на адресу Глави держави митрополитом Володимиром (Сабоданом), главою УПЦ МП, та Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини В. Лутковською.

Ми повінстю підтримуємо позицію глав та представників Церков і релігійних організацій України – членів Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій, які 17 жовтня 2012 р. звернулися з проханням до Президента України В. Януковича накласти вето на Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо діяльності Міністерства юстиції, Міністерства культури, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів, а також Державного космічного агентства)» (№10221) у частині, яка стосується внесення змін до Закону України «Про свободу совісті і релігійні організації».

Відзначаємо, що поспішне прийняття вказаного законопроекту всупереч досягнутим раніше домовленостям серйозно підриває довіру до державно-церковного діалогу, а його реалізація може мати непередбачувані наслідки для державно-церковних та міжконфесійних відносин.

Священний Синод повністю поділяє позицію Глави держави, висловлену ним під час зустрічі з ВРЦіРО 21 березня 2012 р., що будь-які зміни до законодавства про свободу совісті мають вноситися лише після погодження з Церквами і релігійними організаціями.
 
Ми підтримуємо ініціативу щодо законодавчого захисту дітей від пропаганди гомосексуалізму. Одночасно ми висловлюємо сподівання, що відповідний законопроект (№8711) у процесі підготовки до другого читання буде ретельно доопрацьований.

Також ми ще раз засвідчуємо неприйнятність законопроекту №10447, яким передбачено ліквідацію Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі. В умовах моральної кризи та комерціалізації аморальності діяльність комісії потребує всебічної державної та суспільної підтримки, бо від належного рівня суспільної моралі залежить майбутнє держави та суспільства.

Сподіваємося, що позиція УПЦ Київського Патріархату буде врахована вами під час прийняття належних рішень.

Закликаємо на вас Боже благословення!

Від імені Священного Синоду УПЦ Київського Патріархату,
з повагою –

Філарет,
Патріарх Київський і всієї Руси-України


ЖУРНАЛ № 37

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про необхідність звернутися до Української Греко-Католицької Церкви щодо її погляду на завершуване в УПЦ Київського Патріархату Таїнство Хрещення.

ДОВІДКА:

Протягом останніх років УПЦ Київського Патріархату неодноразово зверталася до Російської Православної Церкви та до Української Православної Церкви Московського Патріархату з вимогою припинити порушення Символу віри, догматів та канонів Православної Церкви, яке виявляється у практиці звершення «повторного хрещення» над тими хто вже отримав Таїнство Хрещення в УПЦ Київського Патріархату.

На жаль ані офіційного рішення про припинення цієї ганебної практики, ані просто догматичного і канонічного пояснення підстав для її застосування за ці роки ні в РПЦ, ні в УПЦ МП прийняти не змогли.

Єдиним офіційним документом Московського Патріархату, який поки що вдалося розшукати з цього питання, є рекомендована Відділом релігійної освіти і катехізації Московського Патріархату та опублікована на його офіційному сайті праця ієрея Олександра Усатова «Оголошення на сучасному етапі» (Оглашение на современном этапе). В цій праці в розділі 1.14 «Чини приєднання інославних до Православної Церкви» на сторінці 29 зазначено: « - англикане, лютеране, реформаты, старообрядцы и современные раскольники (например, украинские филаретовцы 84) принимаются по второму чину – через Миропомазание». Зноска 84: «Крещеных раскольниками должно принимать – 1-е правило Василия Великого».

Таким чином опосередковано взнається, що охрещені в Київському Патріархаті є справді охрещеними і не потребують ніякого «повторного, додаткового хрещення».

Проте очевидно, що статус зазначеної праці хоча і офіційний, але не настільки високий, щоби вважати його офіційною позицією РПЦ.

27 липня 2012 р. (журнал засідання №25 ) Священний Синод прийняв  Звернення до Повноти Помісних Православних Церков, а також до глав Римсько-Католицької Церкви і Церкви Англії, з якими відбувається офіційний богословський діалог Православних Церков, із закликом дати належну оцінку антиканонічній практиці Московського Патріархату «перехрещувати» тих, хто отримав Таїнство Хрещення у Київському Патріархаті.

Враховуючи високий рівень взаємодії між Українською Православною Церквою Київського Патріархату та Українською Греко-Католицькою Церквою як в Україні, так і в діаспорі, видається доцільним звернутися до цієї Церкви щодо її погляду на звершуване в УПЦ Київського Патріархату Таїнство Хрещення з проханням офіційно викласти аргументацію цього погляду.            

УХВАЛИЛИ:

1. Констатувати триваючу неспроможність Московського Патріархату припинити антиканонічну практику «перехрещувати» тих, хто отримав Таїнство Хрещення у Київському Патріархаті, або надати офіційне роз’яснення наявності такої практики.

Відзначити, як позитивне зрушення, появу в праці ієрея Олександра Усатова «Оголошення на сучасному етапі»,  офіційно рекомендованій Відділом релігійної освіти і катехізації Московського Патріархату, твердження про те, що над охрещеними в Київському Патріархаті Таїнство Хрещення вже не звершується.

2. Схвалити текст листа до Блаженнійшого Святослава (Шевчука), Верховного Архієпископа Української Греко-Католицької Церкви, щодо погляду УГКЦ на звершуване в УПЦ Київського Патріархату Таїнство Хрещення з проханням офіційно викласти аргументацію цього погляду.


Блаженнійшому СВЯТОСЛАВУ,
Верховному Архієпископу
Української Греко-Католицької Церкви

Ваше Блаженство!

За дорученням Священного Синоду Української Православної Церкви Київського Патріархату та від його імені звертаюся до Вас, як Глави Української Греко-Католицької Церкви, з проханням офіційно засвідчити, яким є ставлення УГКЦ до Таїнства Хрещення, звершуваного в УПЦ Київського Патріархату, і чи вважається воно дійсним й неповторним згідно Символу віри, догматів Церкви та канонічного права.

Також просимо засвідчити, яким є ставлення УГКЦ до практики звершувати «повторне хрещення» над тими, хто вже згідно євангельського припису був охрещений в Київському Патріархаті в ім’я Отця, Сина і Святого Духа.

З любов’ю у Христі –

ФІЛАРЕТ,
Патріарх Київський і всієї Руси-України

 

ЖУРНАЛ № 38

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про потребу звернутися до співгромадян напередодні виборів до Верховної Ради України, що відбудуться 28 жовтня 2012 р.

УХВАЛИЛИ:

Прийняти Звернення Священного Синоду Української Православної Церкви Київського Патріархату до співгромадян з нагоди виборів до Верховної Ради України, що відбудуться 28 жовтня 2012 р. та опублікувати його у засобах масової інформації.

Звернення Священного Синоду
Української Православної Церкви Київського Патріархату
до співгромадян з нагоди виборів до Верховної Ради України,
що відбудуться 28 жовтня 2012 р.

Дорогі браття і сестри! Шановні співгромадяни!

28 жовтня 2012 р. відбудуться вибори до Верховної Ради України. Цього дня через голосування кожен з нас має право визначити склад вищого законодавчого органу нашої держави на наступні п’ять років.

Це право нерозривно пов’язане з відповідальністю.

Громадянин відповідальний перед Богом, власною совістю, суспільством та законом за те, щоби вибір був зроблений свідомо. Оберіть такого кандидата і таку партію, які на ваш погляд найкраще зможуть відстоювати державність, суверенітет України, інтереси всього українського суспільства.

Ганьбою і приниженням людської гідності є продавати свій голос за матеріальні блага або обіцянки. Це є гріх неправди перед Богом і людьми.

Так само гріхом є підкуповувати виборців або спотворювати результати голосування через фальсифікації.

Звертаємося до духовенства: додержуйтесь закону та не дозволяйте перетворювати храм Божий на місце політичної агітації. Пам’ятайте, що Церква є Матір’ю для всіх віруючих, незалежно від їх політичних поглядів.  

Закликаємо виборців, членів виборчих комісій усіх рівнів, кандидатів у депутати, політичні партії, суддів та носіїв державної влади – бути чесними, додержуватися законів України та Закону Божого. Пам’ятайте, що за всяке діло і слово кожна людина особисто дасть відповідь перед Судом Божим, якого ніхто не уникне!

Закликаємо виборців 28 жовтня 2012 р. прийти на виборчі дільниці та відповідально проголосувати. І нехай Всемилостивий Господь дасть мудрість кожному зробити добрий вибір.

Нехай Боже благословення перебуває з усіма вами!


ЖУРНАЛ № 39

СЛУХАЛИ :

Прохання преосвященного Якова, архієпископа  Одеського і Балтського, про внесення змін до статуту жіночого монастиря Покрови Пресвятої Богородиці Одесько-Балтської єпархії та перетворення його на чоловічий монастир з розташуванням за адресою м. Одеса, вул. Світанку, 61.

УХВАЛИЛИ:

Благословити внесення змін до статуту жіночого монастиря Покрови Пресвятої Богородиці Одесько-Балтської єпархії та перетворення його на чоловічий монастир Покрови Пресвятої Богородиці Одесько-Балтської єпархії з розташуванням за адресою м. Одеса, вул. Світанку, 61.


ЖУРНАЛ № 40

СЛУХАЛИ:

Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета про невиконання в окремих єпархіях постанови Священного Синоду (журнал №1 засідання від 17 березня 2012 р.) щодо обов’язковості попередньої перевірки (цензури) Редакційним комітетом Видавничого відділу Київської Патріархії богослужбової, богословської та духовно-повчальної літератури, яка видається в УПЦ Київського Патріархату, та отримання від Редакційного комітету відповідного грифу як умови публікації такої літератури.

ДОВІДКА:

Священним Синодом УПЦ Київського Патріархату (журнал №1 засідання від 17 березня 2011 р.) визначено (п. 3):

«Вся богослужбова, богословська і духовно повчальна література, яка видається в Українській Православній Церкві Київського Патріархату, повинна мати благословення Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета або єпархіального архієрея і гриф Редакційного комітету.

Богослужбові книги українською мовою видаються лише з благословення Патріарха Київського і всієї Руси-України. Це стосується як перекладених українською мовою, так і новоскладених богослужбових текстів. Використання інших видань богослужбових книг українською мовою в Українській Православній Церкві Київського Патріархату не благословляється.

Не потребують перевірки Редакційного комітету богослужбові та інші видання, які до цього часу були надруковані з благословення Патріарха Київського і всієї Руси-України. Також не потребують перевірки видання, які відтворюють попередні видання, православність змісту яких не викликає сумніву і засвідчена загальним авторитетом».

Однак у окремих єпархіях відбувається видання богослужбової, богословської та духовно-повчальної літератури без перевірки (цензури) Редакційного комітету Видавничого відділу Київської Патріархії та без отримання від Редакційного комітету відповідного грифу, як умови публікації такої літератури.

Цим порушується постанова Священного Синоду.

УХВАЛИЛИ:

1. Нагадати преосвященним архієреям, у чиїх єпархіях відбувається видання богослужбової, богословської та духовно-повчальної літератури, про обов’язок суворо додержуватися постанов Священного Синоду і не надавати своє благословення на видання такої літератури без попередньої перевірки (цензури) Редакційного комітету Видавничого відділу Київської Патріархії.

2. Нагадати, що богослужбові книги в УПЦ Київського Патріархату видаються виключно з благословення Патріарха Київського і всієї України.

3. Друк, розповсюдження та вживання богослужбової, богословської та духовно-повчальної літератури в єпархіях УПЦ Київського Патріархату з порушенням постанов Священного Синоду (журнал №1 засідання від 17 березня 2011 р. та цієї) забороняється.

ПАТРІАРХ КИЇВСЬКИЙ І ВСІЄЇ РУСИ-УКРАЇНИ ФІЛАРЕТ

МИТРОПОЛИТ ЛЬВІВСЬКИЙ І СОКАЛЬСЬКИЙ ДИМИТРІЙ

МИТРОПОЛИТ БІЛГОРОДСЬКИЙ І ОБОЯНСЬКИЙ ІОАСАФ

АРХІЄПИСКОП МИКОЛАЇВСЬКИЙ І БОГОЯВЛЕНСЬКИЙ ВОЛОДИМИР

АРХІЄПИСКОП ДОНЕЦЬКИЙ І МАРІУПОЛЬСЬКИЙ СЕРГІЙ

АРХІЄПИСКОП РІВНЕНСЬКИЙ І ОСТРОЗЬКИЙ ІЛАРІОН

АРХІЄПИСКОП ПЕРЕЯСЛАВ-ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ І БОРИСПІЛЬСЬКИЙ ЕПІФАНІЙ

МИТРОПОЛИТ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ І ГАЛИЦЬКИЙ ІОАСАФ

АРХІЄПИСКОП ЖИТОМИРСЬКИЙ І ОВРУЦЬКИЙ ІЗЯСЛАВ

ЄПИСКОП ХАРКІВСЬКИЙ І БОГОДУХІВСЬКИЙ ЛАВРЕНТІЙ

B1 2ea431fc043b86080bdadb15edec723d4942013b7cf40c2dd0574cd45f0dc001
B2 788316bf3690e18b26de7499a256808036321480d764decee21355b38eed5f8d
B3 aca999ee49f750f3b9bf83748547d1da859a37d673b52fe27f80beddaef9ee78

Дякуємо! Тепер ви підписані на наші новини