Патріарше богослужіння в неділю Всіх святих

14 червня 2020 року, в неділю Всіх святих, Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет звершив Божественну літургію у Свято-Володимирському кафедральному патріаршому соборі.

Напередодні, у суботу ввечері, Святійший Патріарх Філарет в соборі очолив Всенічне бдіння.

За богослужінням Його Святості співслужили єпископ Андрій та духовенство храму.

Під час літургії, після прочитання Євангелія, Патріарх Філарет виголосив проповідь:

«В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

В першу неділю після Святої Трійці, Православна Церква святкує пам’ять Всіх Святих. Для чого Церква святкує пам’ять Всіх Святих? Для того, щоб показати, що благодать Святого Духа дійсно зійшла не тільки на апостолів, а зійшла на кожну людину, яка вірує. І тому, ці люди, які увірували і отримали благодать Святого Духа стали святими.

Ми, коли думаємо про святих то, насамперед, маємо на увазі: пророків, апостолів, мучеників, святителів, подвижників, людей праведних, цих людей ми маємо на увазі святими. Правильно ми думаємо? Неправильно. Тому що святими є всі, які знаходяться в Царстві Небесному в Царстві Божому. Тому що в Царстві Божому не святе бути не може. Якщо душа, судом Божим була визначена для Царства Небесного для Царства Божого, то вона свята. Навіть якщо вона була грішна.

Розбійник, що був добрим? Все життя тільки робив, що вбивав людей, крав, чинив неправду. А що Христос сказав йому: «Першим зі мною увійдеш в Рай». Значить, бути святим залежить від милості Божої. Помилував Господь розбійника і він увійшов в Царство Небесне. Так і нас, помилує і ми будемо в Царстві Небесному, і теж будемо святими. Але святими не за свої заслуги, не за свої діла, бо які добрі діла зробив розбійник, ніяких, а святий. Так і ми по милості Божій можемо бути святими і хочемо бути в Царстві Небесному. А якщо ми хочемо бути, то ми і можемо бути. А від кого це залежить бути в Царстві Небесному чи не бути? Насамперед, це залежить від Бога. Розбійник за свої діла увійшов в Царство Небесне? Ні, по милості Божій. Апостол Павло, гонитель християн, став великим апостолом за свої діла? По милості Божій, Господь явився Йому і Він став великим апостолом. І це дійсно так. Якщо кожний, все це буде на себе обертати, то можемо ми стати святими, увійти в Царство Небесне? Можемо. І Бог хоче, щоб ми увійшли. Може Він помилувати? Може помилувати. Але помилує тільки тоді, коли ми будемо каятися в своїх гріхах і просити Бога, щоб Він помилував.

Зверніть увагу на Іуду. Він визнав, що згрішив перед Богом? Визнав, бо сказав: «зрадив кров невинну». Але не звернувся до Бога з молитвою: «Господи помилуй мене», не сказав, бо не покаявся в своєму гріху, хоч і визнав, що Він зрадник.

Наше спасіння залежить, з одного боку, від Божественної благодаті. Помилує Бог – ми святі, не помилує – ми грішники. І в Царстві Божому не можемо бути, тому що ми грішники.

Чому Адам і Єва були вигнанні з Раю? За те, що згрішили, не повірили Богові. А такі люди в Царстві Божому не можуть бути. Так і в майбутньому, людина яка не вірить в Бога, не вірить в Христа Спасителя, не вірить в Святу Трійцю не може бути серед тих святих, які вірять Богу.

Як може увійти в Царство Боже людина, яка не любить? Царство Боже – це Царство любові. Тому людина не любляча, яка в своєму серці немає любові, не може знаходитися серед святих і тому вона святою не може бути.

Згадайте притчу Ісуса Христа, коли Господар вигнав людину із весільної вечері, тому що вона була не в шлюбному одязі. Що значить не в шлюбному одязі? Це значить, що людина не має у своєму серці любові. Тому Господь сказав: «Як ти зайшов в середовище де люблять, а ти не люблячий». Тому і повелів звязати і викинути з Царства Божого. Для того, щоб увійти в Царство Боже треба, насамперед, вірити. Кому вірити? Господу Ісусу Христу, бо Він сказав: «Я є Істина». Все що сказав Господь, треба приймати як Істину, але Істина, яка не міняється.

Зараз багато говорять, що Церква повинна реформуватися, змінюватися. Може Істина змінюватися? Не може. Може мінятися любов? Не може. Істина, яку відкрив Бог – незмінна. Її треба приймати. А хто не приймає, не вірить в Ісуса Христа, як Сина Божого, як Спасителя – то він не може бути в Царстві де вірять Богові.

До чого все це виде нас? Кожний із нас думає про своє спасіння. Можемо ми спастися? Можемо. І Бог хоче, щоб ми спаслися. Але чого не вистачає? Не вистачає нашого бажання, бо християни визнають, що Бог є, але про своє спасіння, про вічне життя не думають. Тому, такі християни не можуть бути в Царстві Небесному, не можуть бути святими. Тому що вони думають про земне, про тимчасове, про те, що сьогодні є, а завтра нема. А ми повинні думати про вічне. Ось той, хто думає про вічне повинен мати ще одну умову. Визнавати себе грішником. Всі ми кажемо, що ми грішники. А в чому ми грішники, конкретно? А ось коли мова йде про конкретні гріхи, то ми, кожний свій гріх виправдовуємо. А якщо ми виправдовуємо себе в гріхах, то яке може бути покаяння. Ніякого покаяння бути не може. А якщо не може бути покаяння, то й не може бути прощення, як другому розбійнику, якому Господь не простив гріхи, бо він не покаявся.

Тому, Дорогі браття і сестри, нам треба бажати вічного блаженного життя, вірити у Святу Трійцю і Спасителя, і любити. І крім цього, каятися в своїх гріхах. Якщо будемо каятися в своїх гріхах, то Бог обовязково простить. Віра у милосердя Боже не повинна покидати ні наш розум, ні наше серце. На милість Божу ми повинні покладати всю надію, але каятися в гріхах і просити у Бога, щоб Він простив. Тоді і ми будемо святими, такими святими, яких ми сьогодні святкуємо. А святкуємо ми всіх і чудотворців, і не чудотворців, і ті, які мають не тлінні мощі, і тих, які тіла згнили, але душі їх святі. І ми можемо бути такими по милості Божій.

Нехай Господь зберігає в наших серцях віру, утверджує нас в любові і народжує в наших серцях покаяння. І через наше покаяння дарує нам Свою милість і Царство Небесне. Йому слава на віки віків».

Богослужіння завершилося молебнем до Всіх святих, які від віку угодили Богові. Під час якого була піднесена молитва за визволення епідемії України і всього світу.

 

 

Прес-центр Київської Патріархії

Наступна

Розпочався Петрів піст

15.06.2020
Петрів піст починається через тиждень після свята П’ятидесятниці, у понеділок після Неділі Всіх Святих – цього року 15 червня. Триває він до дня пам’яті первоверховних апостолів Петра і Павла (12 липня). Таким чином тривалість посту в різні роки – різна, адже початок посту залежить від дати святкування Пасхи (від якої […]